The effect of perceived corporate philanthropy on organizational citizenship behavior Mediating effect of organizational commitment and moderating effect of service values

Main Article Content

KyunHwan Roh
TaeYong Yoo

Abstract

The purposes of this study were to examine the effect of perceived corporate philanthropy on organizational commitment and organizational citizenship behavior, the mediating effect of organizational commitment in the relationship between perceived corporate philanthropy and organizational citizenship behavior, and the moderating effect of service values in the relationship between perceived corporate philanthropy and organizational commitment. Data were gathered from 250 employees who were working in various organizations in Korea. To reduce the effect from the common method bias, the organizational citizenship behavior was rated by others(two hundred and fifty peers, subordinates, and supervisors). As a result, organizational commitment partially mediated the relationships between perceived corporate philanthropy and organizational citizenship behavior. Service values moderated the relationship between perceived corporate philanthropy and organizational commitment because the relationship was more positive when service values was high than low. Finally, implication of results and future research tasks were discussed with limitations.

Metrics

Metrics Loading ...
 

Article Details

Section
Empirical Articles

References

권형일 (2011). 사회정체성이론, 조직동일시, 그리고 팀동일시: 개념적 연결고리에 대한 고찰. 한국스포츠산업․경영학회지, 16, 67-77.
김경석, 전상길 (2006). 조직시민행동의 하위차원에 대한 고찰: 연역적 분류틀의 정립을 위한 탐색적 연구. 조직과 인사관리연구, 30, 149-175.
김남현, 박봉규, 송경수 (1999). 조직구성원의 조직시민행동과 개인특성, 직무특성 및 태도간의 관계에 관한 연구. 조직과 인사관리연구, 23, 51-88.
김영곤 (2009). 지방공무원의 가치관과 선호정책유형의 상관성. 경상대학교 대학원 박사학위논문.
김원형 (2002). 조직동일시와 조직 몰입의 선행변수와 결과 변수간의 인과관계 모형. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 15, 83- 121.
김이환, 이노종, 한은경 (2005). 사회책임활동이 지수화에 관한 실증적 연구: 5개 업종, 10개 기업을 중심으로. 광고학연구, 16, 55-77.
김지혜 (2012). 기업사회공헌활동에 대한 인식과 태도가 직무성과에 미치는 영향: 조직시민행동의 매개효과를 중심으로. 사회과학연구, 28, 127-148.
김지혜, 김인희, 조상미 (2010). 기업의 사회적 책임(CSR)에 관한 연구 경향 분석: 효과성을 중심으로. 한국지역사회복지학회, 35, 87-120.
김태길 (1997). 직업윤리와 한국인의 가치관. 철학과 현실사.
김태룡, 안희정 (2009). 자원봉사의 활성화에 미치는 사회자본의 영향분석: 자원봉사센터를 중심으로. 한국정책연구, 9, 197-218.
김흥수 (2008). 조직몰입의 결정요인에 관한 연구: 공공조직과 민간조직의 비교. 서울시립대학교 일반대학원 박사학위 청구논문.
박혜원, 한주희 (2011). 기업의 사회적 책임(CSR)이 조직 구성원의 조직몰입과 조직시민행동에 미치는 영향에 관한 연구. 조직과 인사관리연구, 35, 115-140.
배정호, 김병도, 김준호 (2008). 기업의 사회공헌활동이 기업가치에 미치는 영향. 인사․조직연구, 16, 159-192.
삼성경제연구소 (2012). 2013년 한국기업의 6大 경영이슈. CEO Information 873호.
유태용 역 (2012). 산업 및 조직심리학(10판). 시그마프레스.
유태용, 현희정 (2003). 개인과 조직성격간 부합, 개인과 직무특성간 부합이 조직과 직무에 대한 태도 및 행동에 미치는 영향. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 16, 201- 222.
이경희 (2009). 프랜차이즈 CSR이 조직몰입과 조직시민행동에 미치는 영향: 조직신뢰와 직무만족의 매개역할. 세종대학교 대학원 박사학위논문.
이경희, 안성훈, 이용기 (2010). 프랜차이즈 CSR이 조직시민행동에 미치는 영향: 조직신뢰의 매개역할. 외식경영학회, 13, 297- 321.
이문선, 강영순 (2000). 변혁적 리더십과 조직시민행동 간의 자긍심 및 조직몰입의 매개효과. 조직과 인사관리연구, 24, 33-57.
이수정 (2010). 기업의 사회적 책임 활동이 종업원의 시민행동 및 몰입에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
전국경제인연합회 (2006). 기업 사회공헌 지표 개발 연구보고서.
전국경제인연합회 (2011). 2010 기업․기업재단 사회공헌백서.
최명옥, 유태용 (2005). 개인-조직, 개인-직무, 개인-상사 부합이 조직몰입, 직무만족, 이직의도에 미치는 영향: 부합들간의 상호작용 효과를 중심으로. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 18, 139- 162.
최익봉 (2005). 신뢰, 조직몰입, 조직시민행동 간의 관련성에 관한 연구: 조직몰입의 매개적 역할. 조직과 인사관리연구, 29, 169- 204.
탁진국, 유태용, 한태영, 이기학 (2006). 직업가치관검사 개발. 2006년 한국 산업 및 조직심리학회 연차학술발표대회 논문집, 440- 441.
표준국어대사전 홈페이지. http://stdweb2.korean. go.kr 에서 2012, 10, 5 검색.
한주희, 이종건 (2009). 기업의 사회적 책임, 조직신뢰 및 조직시민행동의 관계: 냉소주의의 조절효과를 중심으로. 대한경영학회 춘계학술발표대회 발표논문집, 869-892.
Aguinis H, Glavas A. (2012). What we know and don’t know about corporate social responsibility: A review and research agenda. Journal of Management, 38, 932-968.
Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63, 1-18.
Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management Review, 14, 20-39.
Baker, T. L, Hunt, T. G., & Andrews, M. C. (2006). Promoting ethical behavior and organizational citizenship behaviors: The influence of corporate ethical values, Journal of Business Research 59, 849-857.
Bowen, H. R. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York, NY: Harper & Row.
Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34, 39-48.
Dutton, J. E., Dukerich, J. M., & Harquail, C. V. (1994). Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 39, 239-263.
Kelman, H. C. (1958). Compliance, identification, and internalization: Three processes of attitude change. Journal of Conflict Resolution, 2, 51-60.
Lee, K., & Allen, N. J. (2002). Organizational citizenship behaviour and workplace deviance: The role of affect and cognitions. Journal of Applied Psychology, 87, 131-142.
LePine, J. A., Erez, A., & Johnson, D. E. (2002). The nature and dimensionality of organizational citizenship behavior: A critical review and meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87, 52-65.
Maignan, I., & Ferrell O. C. (2001). Antecedents and benefits of corporate citizenship: An investigation of french businesses. Journal of Business Research, 51, 37-51.
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1997). Commitment in the work place: Theory, research, and application. Sage: Thousands Oaks, CA.
Moorman, R. H., Niehoff, B. P., & Organ, D. W. (1993). Treating employees fairly and organizational citizenship behavior: Sorting the effects of job satisfaction, organizational commitment, and procedural justice. Employee Responsibilities and Rights Journal, 6, 209-225.
Mowday, R., Steers, R., & Porter, L. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14, 224-247.
O’Reilly, C., & Chatman, J. (1986). Organizational commitment and psychological attachment: The effects of compliance, identification and internalization on prosocial behavior, Journal of Applied Psychology, 71, 492-499.
Organ, D. W. (1988). Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome. Lexington, MA: Lexington Books.
Organ, D. W., & Ryan, K. (1995). A meta- analytic review of attitudinal and dispositional predictors of organizational citizenship behavior. Personnel Psychology, 48, 775-803.
Parsons, T., & Shils, E. A. (1951). Values, motives and system of action. In T. Parsons & E. A. Shils(Eds), Toward a general theory of action. New York, NY: Harper & Row.
Peterson, D. K. (2004). The relationship between perceptions of corporate citizenship and organizational commitment. Business & Society, 43, 296-319.
Rego, A., Ribeiro, N., & Cunha, M. P. (2010). Perceptions of organizational virtuousness and happiness as predictors of organizational citizenship behaviors. Journal of Business Ethics, 93, 215-235.
Rokeach. R. (1973). The Nature of human values. New York: The Free Press.
Schappe, S. P. (1998). The influence of job satisfactions, organizational commitment, and fairness perceptions on organizational citizenship behaviour, Journal of Psychology, 132, 277-290.
Scholl, R. (1981). Differentiating organizational commitment from expectancy as a motivating force. Academy of Management Review, 6, 589- 599.
Schwepker Jr. C. H. (2001). Ethical Climate’s relationship to Job Satisfaction, organizational commitment, and turnover intention in the salesforce. Journal of Business Research, 54, 39- 52.
Seifert, B., Morris, M. A., & Bartkus, B. R. (2003). Comparing big givers and small givers: Financial correlates of corporate philanthropy. Journal of Business Ethics, 45, 195-211.
Sobel, M. E. (1982). A symptom intervals for indirect effects in structure equations models. In S. Leinhart(Ed.), Sociological methodology(pp. 290-312). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Verquer, M., L. Beehr, T. A., & Wagner, S. W. (2003). A meta-analysis of relations between person-organization fit and work attitudes. Journal of Vocational Behavior, 63, 473-489.
Weiner, Y. (1982). Commitment in organizations: A normative view. Academy of Management Review, 7, 418-428.
Williams, L. J., & Anderson, S. E. (1991). Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship and in-role behaviors. Journal of Management, 17, 601-617.
Zdaniuk, B., & Levine, J. M. (2001). Group loyalty: Impact of members' identification and contributions. Journal of Experimental Social Psychology, 37, 502-509.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>